onsdag 3 juli 2013

Grattis tag insprierad av Tim Holtz

Hej!

Tim Holtz är en ganska stor konstnär inom scrap-världen. Han inspirerar varje månad med en tag. I maj månad använde han Distress Stains och rub-on på tagen. (Om du vill kika på Tim Holtz tag finns den här: http://timholtz.com/12-tags-of-2013-may/ ). Jag tog fasta vid detta när jag gjorde en födelsedagstag till min mamma, men använde mina Distress Inks (det är flaskorna med pipet i som man fyller på stämpeldynor med) istället.


Eftersom min mamma är trädgårdsintresserad, eller egentligen växtintresserad, så gjorde jag en tag i det temat. Jag hade också köpt en korg där jag satt blå lobelia, gul viol och en ceriserosa blomma i att ge bort till henne. Tagen fick gå i dom färgerna. Jag började med att rota fram alla mina rub on jag hade i mina lådor, som kunde passa temat. Sedan gnuggade jag på lite av varje på tagen. Efter det droppade jag inks på mitt plastunderlägg och sprayade vatten på. Färgerna jag använt är: Broken China (blå), Mowed Lawn (grön) och Picked Raspberry (rosa). När jag använder den här tekniken lägger jag pappret direkt i färgen och låter det suga upp. Sedan vänder jag på tagen och blåser torr med embossingfönen. Då får man ett snyggt färgat papper i dom färger man vill! Scrap och Hobby har två olika sorter med "blåsar". Den ena är Heat It Craft Tool från Tim Holtz. Den är ganska tyst och ganska behändig om man vill ha ett vinklat handtag. Den andra är Embossing Värmepistol. Den har inget vinklat handtag, utan är rak. Det tycker jag är bäst, men smaken är som baken...


Runt kanterna på tagen använde jag min Edge Scraper för att få en rufflig kant. Man kan också använda en sax som man viker ut och skrapar med på kanten, men det är ganska farligt, men kan slinta, och jag som har reumatism i lederna har svårt att hålla i saxen, därför föredrar jag en Edge Scraper. Kanterna är färgade med Blending Tool:

BLENDING TOOL - RANGER - TIM HOLTZ - DISTRESSHANDTAG - R-IBT23616
Handtaget ger bra stöd för mina händer att arbeta. Jag doppar den på Distress Ink Pad (stämpeldyna)och här färgen Walnut Stain, innan jag drar över kanterna.

Blomman på tagen har jag själv virkat och satt dit ett bladband som jag hade i mina gömmor. Blombandet har jag någon gång fått av min gulliga granndotter.


Dom små charmsen har jag haft i mina gömmor i flera år, därför minns jag inte var dom kommer ifrån. Jag har använt vit spets, bladbandet, en bit turkosblå vaxtråd och ett rosa garn. Spets finns det massor av i butiken i Gråbo och i webshopen. Dom små vita fåglarna är metalldekorationer och kommer från Prima (finns inte just nu i butiken).

Detta med att färga in papper i Inks eller Distress Stains är jättekul! Prova du också!

MVH Miaa

Inga kommentarer: