onsdag 21 mars 2012

Tutorial av ett Minikort med fjädrar

Hejsan!

Idag visar jag en tutorial på ett minikort till påsk, som är superenkelt att göra. Kortet är ca 5x10cm och passar kanske i tulpanbuketten eller att hänga på påskmustflaskan...

Det här materialet behöver du:


En bit papper (jag har använt baksida på Reprints Glad Påsk-papper med kycklingar på andra sidan), en sax (jag har Cutterbee), tre fjädrar, en tape från Tim Holtz (jag har använt Symphony), en penna och en häftapparat (HÄR är en annan än den jag har). Det är allt du behöver!

Så här ser kortet ut när det är klart:


Jag börjar med att klippa till storleken på kortet. Du kan såklart använda en annan storlek! Andra färger är ju också fint, starka påskfärger tex, kanske en gul, en grön och en rosa... Fantasi!

Sedan tar jag fram pennan:


Jag har ritat strecken med en tunn spets storlek 5 och brun penna. Jag har ritat väldigt lätt, för att inte få så skarp färg, och på tre sidor, för att inte få det så inrutat.

Nu är det fjädrarnas tur:


Jag har faktiskt lagt ut fjädrarna tre gånger, på olika plats, innan jag bestämde mej för att detta var bäst.

Tapen står på tur:


För att inte tapen ska ta över har jag delat den på längden. Små, små bitar räcker.

Häftapparaten:


Jag har satt en häftklammer mitt på tapen, jag har inte mätt precis, utan där jag själv känner är mitten. Mina klammer är svarta.

Nu är kortet klart! Lätt som en plätt!



Jag tycker att tre är ett bra tal, eller 5 eller 7, att det är ojämnt tal är bra och ger balans, tycker jag.

Lycka till med ditt minikort!
MVH Miaa

Inga kommentarer: