måndag 21 februari 2011

En MASK

Håll i hatten! Här kommer min tolkning på Sari´s februari månads tävling. Det är tema Melodifestival, med glitter och glamour. Jag blev väldigt inspirerad av detta tema, fast kanske inte på det sätt som Sari tror...

Här är min tolkning:




Jag såg dessa masker i en katalog och blev genast eld och lågor. Vad cool, tänkte jag! Och när Sari talade om att hennes tävling var Melodifestival, så kom detta upp i huvudet. Eller ungefär så här... Mina alster ser sällan ut som det gjort i mitt huvud, men jag blev nöjd med detta resultat.



"Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik", sjöng Lill Lindfors i Melodifestivalen 1985, men som programledare. Det var då hon "tappade" kjolen, om ni kommer ihåg? Jag har själv funderat på det där med musik... Visst är musik glädje, men tänk efter... Hur många gånger handlar texter om glädjeämnen? Jag tycker iallafall att de flesta låtar handlar om olycklig kärlek, om hur hårt livet är osv... Texten har jag stämplat med mina magnetstämplar från Making Memories, men det går ju alldeles utmärkt med vilket alfabet som helst, HÄR finns några exempel.
Jag valde att göra masken dubbel, (också en tolkning på teatermasker, som har en styck glad och en styck ledsen), en sida färgglad glittrig och en sida som är mörkare.



Munnen har jag målat hälften med lim + rosa velvet crush (det här hittade jag i en REA-korg för längesedan. Vet inte alls om det finns kvar.) och Stickles Diamond och andra hälften med en pemanent svart penna + 3D glaze från YouDo. Tårarna är gjorda med glazen och "sminket" med den svarta pennan. Musiken kommer liksom ur munnen.



På den mörka sidan finns det små svarta halvpärlor och en spindel som ingår i ett knappset från YouDo.



Jag har använt lera för att få musiken "ur munnen". Det är "musik" från Artemios stämpelset Music and Lyrics. Jag använde Distress dynan Black Soot för att stämpla i. Jag provade med en vattenfast dyna först, men det fastnade inte alls. Leran är färgad efter "stämpeltrycket" med rosa perfect pearl. Jag limmade på en bit wellpapp med texten "eller?" som min frågeställning av titelns innebörd.



På andra sidan av masken har jag stämplat med samma stämpel direkt på masken, för att få jämnvikt på alstret. Jag stämplade med en Distress dyna Black Soot.



Den sidan är "sminkad" med lim och perfect pearl från samma set som på leran. Jag har färgat vita rosor (en stor och två små) med perfect pearl genom att trycka dynan med perfect medium (som finns i paketet med perfect pearl) på blommorna och sedan doppat i perfect pearlsen. På sidan hänger också tre bjällror i snören. Bjällrorna finns i butiken i Sävedalen.

Jag hoppas Sari är nöjd med min tolkning! Glöm nu inte att delta i Februaris månadstävling!
Lycka till!

All material finns hos Scrap och Hobby!
/Miaa