måndag 23 maj 2011

MORS DAGS-KORT

Hejsan!

Nu är det bara 6 dagar kvar till Mors dag, så jag visar ett enkelt kort, med steg för steg beskrivning.



Först skar jag till ett vitt cardstock i den storlek jag ville ha på kortet. I detta fallet ville jag att kortet skulle vara 10x15 cm, så papperet är 10x30cm. jag vek det på mitten, så kortet blev 10x15 cm. Sedan satte jag Tim Holtz mask med noter (den heter visst conserto) på kortet och sprayade med en mini mister fylld med vatten och ett rör med Distress Ink refill färg Pumice Stone. Resultatet av detta syns på bilden ovan. När man sprayar med "ofärgade" sprayer, är det svårt att se att det blir färg. Men det blir det. Om man är osäker kan man försiktigt lyfta litepå masken i ena hörnet, då ser man tydligt.


Efter att ha fått ett fint bakgrundspapper genom sprayningen, så började jag med att dekorera. Jag gjorde en "tejp-blomma" med Tim Holtz tissue tape "sketch book". Tissue tape är en tejp som är en maskeringstejp som man använder vid målning tex, för att täcka kanter. Men det är olika tryck på, i mitt fall idag är det med text. Tejperna kommer i två pack, sketchbook innehåller en rulle med text och en rulle med fjärilar. För att göra "tejp-blomman" har jag bara tryckt ihop innekanten och sedan satt fast på papperet. Eftersom det är tejp behövs inget lim, det är bara att trycka och fästa! Lätt som en plätt!



Jag ville bara ha en blomma på kortet och valde en blå, mellanstor ros. Jag tycker det är fint att krulla till ståltråden på blommorna och det gör jag genom att vira den runt en penna, eller som här, en virknål. Det beror på hur stor blomman är och hur stor jag vill ha spiralen. Experimentera fram det du själv gillar!



Jag limmade rosen i mitten på "tejp-blomman". Jag tycker det är viktigt för synintrycket hur spiralen hamnar, så testa dej fram.



En skylt med Mors dag ville jag också ha med. Jag tog fram en vit remsa (Spara alla remsor från mönsterpapper där det står vilket märke det är på papperet och vilken serie det är! Dom är perfekta att ha som textremsor på olika alster!), en Distress dyna färg Faded Jeans och mina små bokstavsstämplar från Inkadinkado. Sedan är det bara att stämpla och klippa till en lagom bit! Jag satte dit ett litet hjärta i mitten på O:et, med en vanlig röd tuschpenna.



Textremsan limmade jag dit på ett ställe jag tyckte passade bra. Jag tog fram en ängelcharm och limmade dit också.


Klart! Lätt som en plätt! Tog bara en kvart att göra, eller kandke 20 min, eller 10 min... Jag vet inte, men absolut inte längre än 20 min!!

Om man vill, kan man ha fler blommor, spröt och band, eller vad man nu kan hitta på! Det är bara fantasin som sätter gränser!!

Ha en skön pysslig dag! Allt material och annat jag använt för att göra kortet finns hos Scrap och Hobby i Sävedalen och i deras webshop!
MVH Miaa

Inga kommentarer: